צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

תביעות מוצדקות מול חברות ביטוח נדחות עקב התיישנות

להאזנה:

 

תופעה: אלפי תביעות מוצדקות מול חברות ביטוח נדחות בשנה – עקב התיישנות.

מבוטחים רבים הפסידו ממון רב כי לא היו מודעים לכך שעל תביעות ביטוח חלה התיישנות בתום שלוש שנים בלבד. לדברי עו"ד רשלנות רפואית דוד פייל, המתמחה במאבקים מול חברות ביטוח, חברות ביטוח רבות עורכות מלחמת התשה ממושכת על מנת להביא כמה שיותר מבוטחים אל מעבר לתקופת ההתיישנות.

עו"ד פייל סוקר את התופעה ומסביר מתי מתחיל מרוץ ההתיישנות, באילו מקרים ניתן לזכות להארכת תקופת ההתיישנות, ומדוע חשוב לעגן בכתב כל הסכם ביניכם לבין חברת הביטוח, במיוחד אם מדובר בחישוב מועד ההתיישנות.

כמה מתסכל להגיש תביעה לחברת הביטוח שלנו, ולגלות כי אם לא היינו מתמהמהים במשך חודשים בהגשתה היא לא היתה נדחית בטענה של התיישנות. אחת הסיבות העיקריות לטעות הזו, שחוזרת על עצמה במאות מקרים בשנה, היא שרק מעטים יודעים כי תקופת ההתיישנות בתביעות ביטוח היא כל כך קצרה – שלוש שנים בלבד – בהשוואה לשבע שנים בתביעות רגילות.

מבוטחים רבים נוטים לחשוב שהגשת תביעה לתגמולי ביטוח לחברת הביטוח עוצרת את מרוץ ההתיישנות – ולא היא. גם ניהול משא ומתן עם חברת הביטוח איננו משהה את מועד ההתיישנות. לדברי דוד פייל, מנהל הפורום למאבק בחברות הביטוח באתר דוקטורס, רק תביעה לבית המשפט תעצור את מרוץ ההתיישנות.

מידע נוסף בנושא תביעות סיעוד

תביעות מוצדקות מול חברות ביטוח נדחות עקב התיישנות
תביעות מוצדקות מול חברות ביטוח נדחות עקב התיישנות

התיישנות בתביעות ביטוח – אז מה בכל זאת ניתן לעשות?

חשוב לדעת כי מרוץ תקופת ההתיישנות מתחיל מהיום בו אירע הנזק בפועל. לאחר שחלפו שלוש שנים מיום האירוע לא תוכלו להגיש עוד תביעה לקבלת תגמולי ביטוח. עם זאת, יש מספר מקרים שבהם תמשך תקופת ההתיישנות יותר משלוש שנים:

במקרים בהם הנזק לא התגלה ביום האירוע יחל מרוץ ההתיישנות ביום בו בו הוא התגלה. חשוב להדגיש בנקודה זו כי תקופת ההתיישנות לא תתארך במקרים אלה ביותר מ-10 שנים מהיום בו נגרם הנזק. כמו-כן תצטרכו להוכיח לבית המשפט שלא היתה לכם כל דרך לגלות את הנזק לפני המועד בו הוא התגלה, אחרת תישלל מכם עילת התביעה.

כאשר התובע הוא קטין, הוא זוכה לדחיית תחילת מרוץ תקופת ההתיישנות עד להגיעו לגיל 18. משמעות הדבר היא שבאפשרותו של קטין להגיש תביעה לחברת הביטוח עד גיל 21. במקרים של רשלנות רפואית, אגב, תקופת ההתיישנות היא של 7 שנים, ועל כן תביעות קטינים בנושא התרשלות באולטרה סאונד במהלך ההריון עשויות להתקבל עד הגיעם לגיל 25.

כמו-כן, במקרה בו התובע לא ידע על קיומה של פוליסת ביטוח שיש בה כדי לכסות את הנזק ממנו הוא סובל, יחל מרוץ ההתיישנות של תביעתו מהיום בו נודע לו על קיומה של הפוליסה, בחישוב תקופת ההתיישנות.

אם הצלחתם להגיע להסכמה עם חברת הביטוח לדחיית מועד תחילת חישוב תקופת ההתיישנות, מומלץ לעגן את ההסכמה בכתב בצורה שלא תוכל להשתמע לשתי פנים. סיכומים שאינם מבוטאים בכתב לא בטוח שיכובדו.

משא ומתן לא עוצר את מרוץ ההתיישנות.

עו"ד פייל חוזר ומדגיש את העובדה שקשה מאד לעצור את תקופת ההתיישנות, והיא נעצרת רק כאשר מוגשת תביעה לבית המשפט. תכתובות, ניהול משא ומתן ואף תביעה המוגשת לחברת הביטוח אינם עוצרים כלל את מרוץ ההתיישנות, ומבוטח הבוחר להמתין עד להכרעת חברת הביטוח בתביעתו, עלול לגלות בבוא העת כי אבד עליה הכלח.

בשורות למבוטח יהיו אם חברת הביטוח הודתה בחבותה בכתב, ולא מדובר דווקא בהודאה כוללת, אלא גם על בהודאה באחריות על חלק קטן מתביעותיו של המבוטח.

במקרה של הודאה כזו, בין אם הדבר נעשה בתוך תקופת ההתיישנות ובין אם לאחריה, תחל תקופת ההתיישנות מיום ההודאה. ההודאה הזו נקראת בשפה משפטית 'הודאה במקצת הזכות'. אפילו פיצוי מחברת הביטוח לא עוצר את ההתיישנות.

עו"ד פייל מזהיר כי נושא ההתיישנות עלול לבלבל מאד תובעים שאינם מורגלים בהתמודדות מול חברות הביטוח, וההגדרות בו נראות לעיתים לא הגיוניות.

כך, גם אם חברת הביטוח שלחה אליכם מכתב לשם בירור החובות שלה אליכם, גם אם היא שלחה מומחה לבדיקת הנזק ממנו אתם סובלים, גם אם חברת הביטוח פנתה אליכם על מנת להשיג פשרה, או שלחה לכם טפסים למילוי בעניין התביעה, ואפילו אם חברת הביטוח העבירה אליכם תשלום תכוף מכוחו של חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, הדבר אינו מהווה הודאה במקצת הזכות שלכם מולה, וזאת בהתאם לפסקי דין שפורסמו בעניין. כלומר – הפעולות הללו לא מעידות על כך שחברת הביטוח מקבלת את אחריותה לפיצויכם – ושעון ההתיישנות לא פוסק ממהלכו.

עם זאת, קיימים מספר רב של מקרים בהם קבע בית המשפט כי פעולתו של המבטח אכן מהווה הודאה במקצת הזכות, כדוגמת שליחת מכתב למבוטח ממנו עולה כי חברת הביטוח מעדכנת את המבוטח בתשלומי החוב שלה כלפיו, או מבצעת תשלום של מקדמה על החוב שלה, או מעבירה פיצוי שבועי לעניין התגמול שנתבע, או שהיא מעבירה תשלום לקופת חולים בגין טיפולים שניתנו למבוטח בשל הנזק ממנו הוא סבל ותבע אותה. לדברי עו"ד פייל, כל הפעולות הללו מהוות למעשה הודאה של חברת הביטוח כי היא חייבת כסף למבוטח.

התנהלות שלא בתום לב מצד חברת הביטוח.

"למרות המצב המבלבל בו נמצא המבוטח מול תקופת ההתיישנות המתקתקת" אומר עו"ד פייל, "אם בית המשפט ישתכנע כי חברת הביטוח התנהלה מול המבוטח בחוסר תום לב, ובכך גרמה לו לחצות את תקופת ההתיישנות, כללי ההתיישנות לא ימנעו את קבלת התביעה, והאינטרס של המבוטח יישמר".

לדברי פייל, על מנת לשכנע את בית המשפט בהתנהלות פסולה זו של חברת הביטוח, מומלץ לפנות לעזרת מומחים בהתמודדות מול חברות ביטוח, עורכי דין ביטוח שמכירים מקרוב את התחום.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם